Volkel schenkt Festilent in de slotminuten de zege

Wat jammer. Volkel speelde vooral het laatste kwart van de wedstrijd in Zeeland goed en schiep zich goede kansen om op voorsprong te komen. In de 65e minuut leek een mooie sleepbeweging achter het standbeen door van Stijn van Cuijk de 0-1 op het bord te brengen maar de scheidsrechter kende deze niet toe. Hij stond ter hoogte van de achterlijn en we moeten aannemen dat hij het goed zag. In de laatste minuten had de nummer 3 op de ranglijst het geluk en werd het nog 2-0. Geflatteerd en voor de Volkelse aanhang uitaard teleurstellend.

Vanaf de eerste minuut gaf Volkel de medekoploper – die aan het begin van het seizoen thuis nog werd verslagen – goed partij. Het grote verschil op de ranglijst was niet te zien. Festilent speelde niet groots en dat was ook de verdienste van Volkel, dat in alle linies met een grote inzet streed. Het spel golfde op en neer met af een toe een schot dat voorlangs ging. Tot en met de 20e minuut was het meest opzienbarende feit de ernstige blessure die Ruud Verstegen toen opliep bij een poging om spits Roy van Lokven af te stoppen. Het probeerde het nog even maar moest opgeven en hij zal in het ziekenhuis de schade laten opnemen aan zijn standbeen. Een domper waar het Volkelse team echter goed mee om ging. Met Wiljan Wijnen als vervanger werd Festilent ook daarna in toom gehouden. De Zeelanders kwamen slechts sporadisch gevaarlijk voor het doel van Wout Cobussen. In de 35e minuut kopte van Lokven ruim over toen hij even veel te vrij werd gelaten. Met de rust stond er dubbelblank op het scorebord en dat was een goede afspiegeling van het vertoonde spel. Twee gelijkwaardige en flink strijdende partijen die niet tot scoren konden komen. Een spannende partij die nog geen winnaar verdiende.

Na de thee verliep het eerste kwart van de wedstrijd weer als vóór de rust. Geen van beide partijen slaagde er in een overwicht te bemachtigen. De Volkelse defensie stond als een huis en vooral Rob van der Zanden poetste weer alle gevaren weg op zijn eigen soms onnavolgbare manier. Maar Rick Verstegen en de andere verdedigers gaven ook geen enkele ruimte weg. Op het middenveld sleurden Bas van der Rijt en Rick Verwijst onvermoeibaar zowel defensief als offensief. Piet van der Sangen en Herman Hutjens hielden er langs de lijn terecht vertrouwen in dat hun helden nog zouden scoren en anders tenminste een punt zouden meenemen. Daar had het ook alle schijn van tot de desastreuze 90e minuut aanbrak. Een hoge inzet van Festilent werd door keeper Wout Cobussen weggeslagen maar helaas recht voor de voeten van een van de spelers van Festilent die dit buitenkansje dankbaar aanvaardde en vanaf een meter of 7 binnenschoot. Wat een anticlimax. Want de laatste 20 minuten was het Volkel dat aanspraak leek te gaan maken op de drie punten. Goed combinerend verschenen zij keer op keer voor het Zeelandse doel. Vijf minuten voor het einde bediende Stijn van Cuijk de aanstormende Thijs van Bree die op rechts goed uithaalde vanaf de 16-meterlijn, maar keeper Van Griensven wist met een uiterste inspanning de bal nog net uit de bovenhoek te tikken. Na de 1-0 zette Festilent nog een paar keer aan. Hun onverwachte voorsprong gaf hen een nieuw elan. Een met links ingeschoten vrije trap vanaf de rechtervleugel zeilde met een boog langs een verdediger van Volkel en ook keeper Wout Cobussen werd daardoor verrast. Bij de tweede paal krulde het schot binnen zonder dat iemand de bal nog beroerde. Volkel verdiende het niet om zo te verliezen en Festilent niet om zo te winnen, maar het blijft een feit: Volkel scoorde niet en Festilent toch nog twee keer en dan win je. Het spel van Volkel was weer niet slecht maar er moeten meer doelpunten worden gemaakt om punten te halen.

Volkel: Wout Cobussen, Erwin van Dooren, Rob van der Zanden, Ruud Verstegen (20 min. Wiljan Wijnen), Jan Schouten (70 min Peter vd Zanden), Rick Verstegen, Rik Verwijst, Bas van der Rijt, Stijn van Cuijk, Mark van den Berg (85 min Bart van Lamoen) en Thijs van Bree.