Stiphout Vooruit wint verdiend van Volkel

Deze 6-puntenwedstrijd in Stiphout was voor Volkel weer een goede kans om de achterstand op de naaste concurrenten te verkleinen. De thuisploeg was vanaf het begin echter zeker zo slagvaardig en trok het initiatief naar zich toe. Dit leverde voor dat de rust aanbrak al een 3-0 voorsprong op in de 8e, 25e en 30e minuut. Volkel probeerde het wel, maar er mankeerde te veel aan het spel om de gastheren echt pijn te kunnen doen. In de tweede helft lukte dat wel een beetje al na 7 minuten, maar verder kwam het bezoekende team niet. In blessuretijd werd ook een penalty niet benut en dat was vandaag illustratief voor het spel dat in veel opzichten onder de maat was.

Bij aankomst in Stiphout werden de weer behoorlijk opgekomen supporters van Volkel al geconfronteerd met het ontbreken van vier/vijf spelers wegens schorsingen en ziekte. Hierdoor was er een debuut voor Teun Pennings als rechtsachter.

Roy van Hintum mocht het in zijn tweede start proberen op het middenveld.

Al gauw bleek de thuisploeg makkelijker en doeltreffender te combineren en Volkel slaagde er de hele eerste helft niet meer in om het tij te keren. Een vrije trap van Ruud Verstegen na 6 minuten was het eerste wapenfeit voor de bezoekers, maar die bal ging vanaf 25 meter ineens over het doel. Amper 120 seconden later werd vanaf links een Volkelse verdediger bij een voorzet voor hands terecht gewezen en de volgende penalty werd prima binnengeschoten.

Aan de andere kant kapte Rick Verwijst zich goed vrij, maar zijn daarop volgende schot vanaf 18 meter werd geblokt. Even later schoot Ruud zijn tweede vrije trap over.

Rick Verwijst probeerde het ook nog eens, maar deze poging strandde ook. Dit begon al een beetje te lijken op trachten iets te forceren, omdat het samenspel er niet uit kwam. Het lukte Volkel niet om greep te krijgen op het middenveld en zowel in de opbouw als in de afwerking was het niet goed. Stiphout was dreigender en bleef dat. Na 25 minuten leverde dit de 2-0 op, nadat eerst de rechter verdediger en vervolgens de keeper Tomek Kuijpers behendig werden omspeeld.

Niet veel later schoten de gastheren nog eens gevaarlijk voorlangs. Daarmee leek het nog niet over te zijn, want de thuisploeg bleef vrolijk druk zetten. Dat leverde al snel de 3-0 op na een snelle counter met een lange bal die met een solo werd afgesloten.
In de tegenaanval kreeg Tijn van Boxtel een afgemeten voorzet van Gijs Verkuijlen, maar hij mikte veel te hoog. Jan van de Rijt miste even later een mooie kans door vanaf links te zwak af te werken. Gijs Verkuijlen en Roy van Hintum schoten allebei nog een keer vanaf even buiten de zestien meter op doel maar de keeper kon makkelijk keren.
Met een duidelijke 3-0 mocht Volkel in de rust overdenken hoe het beter zou kunnen.

Die 2e helft, waarin de samenstelling van het team eerst ongewijzigd bleef, liet Volkel zien dat het toch liever niet wil degraderen. Niet dat het spel beter werd, maar er werd met meer inzet gestreden. Dit resulteerde in de 52e minuut in een doelpunt van Tijn van Boxtel. Tijn verzilverde deze kans nadat hij bij een uitval alleen op de keeper af ging. In de 60e minuut werd rechtsback Teun Pennings vervangen door Teun van Helvoort. Teun posteerde zich op de linksbuitenpositie, terwijl Jan van de Rijt hierdoor naar de rechtsbackplaats verkaste. Met de komst van Teun kwam er zeker meer dreiging in de Volkelse aanvallen. In de 68e minuut maakte Rick van Hinthum zijn competitiedebuut in Volkel 1. Hij verving Jan van de Rijt op de rechtsback plaats. Inmiddels had Tomek Kuijpers zijn eerste gele kaart in zijn carrière te pakken, nadat een speler van Stiphout struikelde over zijn benen. Volkel zakte weer iets terug. In de 83e minuut verslikte Tomek Kuijpers zich in een diep gespeelde bal, waarbij hij buiten het strafschopgebied in een reflex de bal met de hand tegenhield. Aangezien 2 spitsen van de tegenstander in de buurt waren, was geel een milde straf. Dit hield echter in dat dit zijn 2e gele kaart was, dus rood. Gijs Verkuijlen werd hierbij opgeofferd voor reservekeeper Willem van den Brandt.

Met 10 man lukte het Volkel zelfs om nog enkele kansen te creëren. In blessuretijd kreeg Volkel nog een penalty. Deze werd echter jammerlijk gemist door Mark van den Berg. Dat gold achteraf gezien voor de hele wedstrijd: een gemiste kans, waardoor het voor Volkel erg lastig zal worden om klasse behoud nog te realiseren bij deze extra zware degradatieregeling.