DESO wint net van Volkel: 1-0

De koploper tegen de rode lantaarndrager. Met dit uitgangspunt leek de uitslag in Oss al vooraf vast te staan. Volkel behield tot de laatste minuut kans op de gelijkmaker. DESO was echter wel zo degelijk om dat toch te voorkomen. Aanvallend waren zij minder sterk, de afwerking faalde behoorlijk bij de niet overdreven veel uitgespeeld kansen. In een laag tempo werd geprobeerd Volkel uit elkaar te spelen, maar daar slaagden de kampioenen niet echt in. Al met al een duel waarin de thuisploeg wel liet zien over een beter collectief te beschikken, maar dat konden zij niet in doelpunten uitdrukken, ook omdat het centrum van de verdediging van de gasten goed op lette. De Volkelse aanval bleef vrij onschuldig. De korte come-back van Theo Peerenboom kon daar geen verandering in brengen, omdat hij geen kans kreeg om zich te onderscheiden.

Geen moment was er sprake van een kat-en-muis spel in deze wedstrijd, waarbij bijna geen Ossenaren toeschouwer wilden zijn. Volkel gaf redelijk partij en slaagde er in de combinaties van DESO steeds tijdig te ontregelen. En als dat eens niet lukte dan was de afwerking van de kampioenskandidaat onvoldoende.
Het eerste half uur viel er nauwelijks iets bijzonders te noteren voor beide doelen. Wel wat meer voor het hok van Tomek Kuijpers, die zich met een aantal goede reddingen weer prima liet zien.

In de 28e minuut moest hij in een ongevaarlijk lijkende situatie voor zijn doel toch capituleren voor een geplaatste bal die via de 2e paal binnenviel. Die goal kwam eigenlijk uit de lucht vallen en later bleek het de winnende te zijn. Het geluk van de lijstaanvoerder.
Na de aftrap kreeg Ruud Verstegen de gelegenheid om van 25 meter af uit te halen, maar hij raakte de bal niet vol en zo smoorde dit eerste kansje. Een tweede deed zich toen Jeroen van de Laar op links goed werd weggestuurd, maar zijn voorzet was onder de maat.
DESO manifesteerde zich vooral door een rustige opbouw via vele tikjes breed en Volkel hapte onvoldoende om hen kans te geven op een gevaarlijke steekpass in de diepte.
Bij Volkel probeerden Rik Verwijst en Stijn van Cuijk het team wel op sleeptouw te nemen, maar de snelheid en de handelingssnelheid van de tegenstander waren steeds een obstakel. Aanvallend kon Volkel geen vuist maken.

Na 35 minuten het derde kansje voor de gasten toen Teun van Helvoort 25 meter voor het doel werd neergelegd. Ruud Verstegen schoot de vrije trap via een tegenstander over het doel. De corner van Stijn van Cuijk bereikte Tijn van Boxtel, die te slap in schoot. Even later brak Tijn een keer door de laatste linie, maar hij speelde de bal nu te ver voor zich uit.
Aan het eind van een mooi opgezette aanval in de 42e minuut liet Ruud Verstegen een lange bal los, die een prooi werd voor de Osse keeper. Verder dan een matige voorzet van Teun van Helvoort kwam Volkel niet meer voordat de rust aan brak. Ook DESO imponeerde trouwens niet meer.

Na de thee zagen we eenzelfde beeld waarbij met name Rik Verwijst bleef proberen te ontregelen en iets op te bouwen. Na een kwartier moest Tomek Kuijpers een lange hoge boogbal uit de kruising plukken.

DESO spits Donny van Herpen kwam niet verder dan gevaarlijk kijken; zijn schoten waren dramatisch onzuiver vandaag, als ze al niet goed werden geblokt.

Ook nu lukte het Volkel niet om gevaarlijk in het zestienmetergebied van de tegenstander te komen.
DESO deed het aan de andere kant maar af en toe wat beter.
In de 70 e minuut was het tijd voor de come-back van Theo Peerenboom in de spits. Hij kwam voor Teun van Helvoort. Even later werd Rick van Hintum ingebracht voor Jan van de Rijt.

Beiden brachten zij wel wat nieuw élan in de ploeg, maar veel doelrijpe kansen leverde dit ook niet op.
Alles bleef echter nog mogelijk, omdat DESO ook niet bij machte was om de marge te vergroten. Als zij ooit te verslaan waren geweest dan vandaag wel. Maar dan moet je wel af en toe goed op doel schieten en dat was er nauwelijks te zien. Volkel werd goed bij het doel weggehouden. Zo hobbelde deze wedstrijd naar het einde zonder hoogtepunten. Volgende week beter.