Volkel behaalde na een vliegende start een uiteindelijk nog moeizame, maar verdiende overwinning 2 – 3 op Excellent

Volkel had een vliegende start in de uitwedstrijd tegen Excellent uit Oploo. Door de afwezigheid van Jeroen van de Laar had Erwin van Dooren van trainer William van de Steen een plek gekregen in de laatste linie en speelde Roy van Hinthum op het middenveld. Voor de ogen van de vele trouwe meegereisde supporters werd het wedstrijdbeeld snel duidelijk, Excellent liet zich inzakken en Volkel zocht de aanval.

In de 2e minuut kreeg Volkel de eerste kans, maar de Excellent keeper kon het schot van Sander van de Elzen keren.

Een mooie indraaiende vrije trap van diezelfde Sander van de Elzen leverde enkele minuten later de 0 – 1 voor Volkel op. De bal kwam voor de voeten van Peter van der Zanden, die van dichtbij scoorde. Met een uitstekend spelende Roy van Hinthum als balafpakker en aanjager, bleef het wedstrijdbeeld hetzelfde. In de twaalfde minuut werd een mooie voorzet vanaf de linkerkant van Stijn van Cuijk, in het doel gekopt door Luuk van den Elzen wat een 0 – 2 stand opleverde.

Volkel bleef Excellent opjagen en na weer een goede actie werd Roy van Hinthum hard gevloerd door Excellentspeler Loid Schellekens. De Oploose middenvelder kreeg voor die overtreding een gele kaart van de prima leidende scheidsrechter Tielen uit Hegelsom. De vrije trap die daar op volgde werd door Sander van de Elzen genomen. De indraaiende bal werd door de attente Luuk van den Elzen binnen gekopt tot afgrijzen van Excellent trainer Jos van Otterdijk, die zijn mannen hier nog voor gewaarschuwd had.

Met die 0 – 3 stand begon Excellent de verdedigende stellingen te verlaten. In de 24e minuut leidde een Oplose aanval tot een overtreding in het strafschopgebied van Volkel. Erwin van Dooren kreeg hiervoor een gele kaart en de daaruit volgende strafschop werd, door Loid Schellekens benut, 1 - 3.

Een kwartier voor rust greep de Excellent trainer al in, hij wisselde de verdediger Martijn Wientjes voor Mark Thomassen. Tevens werd de nummer 11 Nikky Cornelissen op de uitstekend spelende Stijn van Cuijk gezet. Excellent werd steeds dreigender en er moesten verdedigende acties van Roy van Hinthum en Rob van der Zanden aan te pas komen om scoringskansen te verhinderen. In de 37e minuut mocht Stijn van Cuijk aanleggen voor een vrije trap, net buiten het strafschopgebied. Tot opluchting van de Excellent keeper, vloog de bal net naast de linkerkruising. In de slotfase van de eerste helft plukte Tomek Kuijpers enkele corners weg voor de hoofden van de Excellentspelers en na een snelle counter wist hij in een één tegen één situatie reddend op te treden.

Na de rust werd het spel niet beter maar wel spannender, vooral voor de Volkelse supporters. Stijn van Cuijk zag een indraaiend schot net naast de linkerkruising gaan en een mooie actie van Roy van Hinthum werd door de Excellentkeeper Gido Lenkers uit het doel geranseld. In de 56e minuut leidde een hoogstandje van Gijs Verkuijlen, hij hield de bal in een dribbel op volle snelheid drie keer hoog, tot een goede kans voor Volkel. Uit een fraaie voorzet van Peter van der Zanden kreeg Gijs Verkuijlen een vrije kopkans, maar die werd door de keeper over het doel getikt.

Ook Excellent kreeg kansen en het was Rik Verwijst die tot drie keer toe een bal van Excellent wist te blokken om gevaar te verhinderen.

Het spel bleef op en neer gaan en een vrije trap van Stijn van Cuijk werd door een Excellent verdediger bijna in het eigen doel gekopt. Een snelle counter van Excellent kon door Rik Verwijst ten koste van een overtreding verhinderd worden maar dat leverde hem een gele kaart op. De vrije trap die daar op volgde werd uitstekend gered door Tomek Kuijpers. Volkel trainer William van de Steen wisselde Sander van de Elzen voor Rick van Hinthum en Kevin van Asseldonk voor Gijs Verkuijlen.

Een ongelukkige duw van Rob van der Zanden leverde Excellent een vrije trap op in de tachtigste minuut. In eerste instantie kon Tomek Kuijpers nog redden, maar de bal werd daarna alsnog in het Volkelse doel geschoten.

Met die 2 – 3 begon Excellent weer te geloven in een goed resultaat. Toch was het Volkel dat gevaarlijk werd. Roy van Hinthum gaf een mooie pass op broer Rick die de bal tegen de uitkomende Excellent doelman schoot. De Excellent spelers hadden veelvuldig commentaar op de leidsman Tielen, die nu een gele kaart gaf. De Volkelse overwinning kwam niet meer in gevaar en in de slotseconde kopte Luuk van den Elzen een hoekschop nog net naast het doel. Volkel behaalde een verdiende 2 – 3 overwinning in Oploo maar moest aan het einde nog alle zeilen bij zetten om de drie punten mee naar Volkel te nemen.