MULO krijgt teveel: 1-0

Het is goed om te zien hoe Volkel iedere wedstrijd weer goed mee voetbalt in de 3e klasse, maar het liep ook nu weer net de punten mis. MULO had geen moment de overhand en kwam gelukkig aan de goal toen Wout Cobussen na een uur spelen een hoge bal omhoog sloeg en die van de lat terug sprong. Een attent inlopende Helmondse spits hoefde vanaf een paar meter maar in te knikken en de 1-0 eindstand was een feit.

Zonder de geblesseerden Ruud Verstegen en Gijs Verkuijlen en met Jan Schouten op de bank begon Volkel weer met een prima instelling aan deze wedstrijd tegen de Helmonders, die een paar plaatsen hoger op de ranglijst stonden. Er was geen sprake van een kwaliteitsverschil. Het spel speelde zich vooral op het middenveld af waar beide ploegen hun uiterste best deden om tot gevaarlijke aanvallen te komen, maar die waren er in het eerste halfuur maar sporadisch. Thijs van Bree schoot rakelings voorlangs en even later werd een prachtige naar de tweede kruising draaiende bal uit een vrije trap vanaf rechts van Stijn van Cuijk nog net eruit getikt.

Uit de aansluitende corner kon Erwin van Dooren bij de tweede paal net niet binnen tikken. In de 37e minuut was het de steeds beter draaiende Stijn van Cuijk die vanaf 25 meter een poging waagde en zijn strakke schot ging maar net over. Volkel bleef met een prima inzet en goede combinaties overeind. De verdediging stond en het aanvallende spel was verzorgd, maar niet vaak genoeg echt dreigend. Er zouden meer kansen afgedwongen kunnen worden als steeds alle aanvalllers tegelijk de tegenstander op tempo onder druk zouden zetten. Net als tegen Festilent eindigde ook nu de eerste helft weer met een dubbel blanke stand na een verdienstelijke eerste drie kwartier.

De tweede helft werd ongewijzigd begonnen. Zowel qua opstelling als qua wedstrijd instelling. Volkel ging door met de inzet maar liet MULO toch wat meer in hun spel komen, wat enkele kansen opleverde die teniet gedaan werden door eigen falen of door de Volkelse laatste lijn.

Na 5 minuten was Mark van den Berg dicht bij de 0-1 toen hij verrassend weg draaide en ineens diagonaal uithaalde.

Zijn schot ging net langs de paal. Een minuut of zeven later was het de opgekomen Bart van Lamoen die van afstand verdienstelijk uithaalde. In de 60e minuut had keeper Wout Cobussen zoveel moeite met een recht op hem af komende hoge bal, dat hij die zo keerde dat die tegen de lat terug het veld in sprong. De verdediging reageerde niet en dat deed een spits van MULO wel. Hij kon van dichtbij simpel binnen koppen, zonder dat Wout hem nog iets kon beletten. Doodzonde en geheel onverdiend kwam MULO aan de leiding en die voorsprong zouden ze niet meer afstaan. Ondanks een aantal verdienstelijke pogingen daartoe. In de 65e minuut werd de doorgestuurde Thijs van Bree teruggefloten voor vermeend buitenspel. Dat leek volgens de vaste Volkelse supporters onder aanvoering van TC-lid Mart van den Berg vrij stellig niet zo te zijn, maar dat hielp natuurlijk niks.

Praten tegen de scheidsrechter hielp ook de spelers niet, want alleen voor dat gedrag werd geel getrokken en dat alleen voor Volkel. Natrappen op de te fel ingekomen Mark van den Berg door de keeper van MULO werd achteloos genegeerd en op geen enkele manier afgekeurd.

Een kwartier voor tijd werd de leeg gespeelde Bart van Lamoen vervangen door Wiljan Wijnen, die het tij ook niet meer kon keren. De schotpoging van Bas van der Rijt in de 85e minuut was het laatste wapenfeit. Volkel moest zich weer neerleggen bij een nederlaag, die weer niet nodig leek te zijn en ook niet verdiend. Toch blijft het een feit dat we te weinig scoren. Dat zag ook de aanwezige oud-spits Theo Peerenboom, die desgevraagd stelde, dat hij nog niet toe is aan een beslissing over volgend seizoen. Hij wacht af hoe zaken zich voor hem ontwikkelen bij Udi'19 en vooralsnog is hij nog geblesseerd. Voor Volkel zou zijn terugkeer een goed bericht zijn. Toch hoeft Volkel ook zonder hem niet te wanhopen, want het spel is niet slecht en de tegenstanders niet veel beter. Een beetje geluk kan ook al heel veel doen. Vertrouwen behouden is daarbij nodig en gerechtvaardigd.

Volkel: Wout Cobussen, Erwin van Dooren, Rick Verstegen, Rob Van der Zanden, Peter van der Zanden, Rik Verwijst, Bart van Lamoen (75 min. Wiljan Wijnen), Bas van der Rijt, Stijn van Cuijk, Mark van den Berg en Thijs van Bree.