Net geen eerste punt in Mierlo Hout: 4-3

Het zag er al snel naar uit dat het voor Volkel mis zou gaan in Helmond. Na 2 minuten was het al 1-0. Maar de gasten gingen niet bij de pakken neer zitten en scoorden na weer 2 minuten al tegen. Vervolgens liep de gastheren voor rust uit naar 3-1 in deze open wedstrijd met op en neer golvend spel. Mierlo Hout speelde wel beter en toonde zich een serieuze favoriet voor de titel. Na de rust verraste Volkel met eerst een vrije trap die ineens binnen ging en even later werd een foutieve uittrap door de gasten koelbloedig afgestraft. De supporters uit Volkel hoopten nu voorzichtig op een stunt en een eerste punt. Maar de gastheren trokken een kwartier voor tijd toch aan het langste eind en uiteindelijk ook wel verdiend.

Volkel ging tegen de koploper weer met beste bedoelingen van start, maar na twee minuten vielen de mooie plannen al een beetje in duigen. Een kopbal viel met een boog bij de tweede paal binnen.

Even later liep Peter van der Zanden goed door op een steekbal, de keeper liet de bal los en Peter kon de gelijkmaker aantekenen 1-1. Stijn van Cuijk en Theo Peerenboom ontbraken nog wegens respectievelijk vakantie en een blessure.

Het was wel duidelijk dat de thuisploeg met veel zelfvertrouwen speelde, gebaseerd op de wetenschap dat ze een goed voetballend team hebben, dat vanzelf kansen krijgt en er niet zoveel nodig heeft om die te benutten. Zeker de eerste helft leverde dat steeds meer gevaarlijke situaties op voor het Volkelse doel. De gasten trokken zelf ook gewoon keer op keer ten aanval, maar zonder dat laatste zetje over de doellijn te kunnen geven. De jonge keeper van Mierlo Hout kwam graag en veel zijn doel uit en daar had meer van geprofiteerd kunnen worden. De thuisploeg combineerde net iets beter en effectiever. Middenveld en aanval wisselden veel van positie, combineerden technisch bekwaam en waren moeilijk af te stoppen.

Echte kansen van Volkel vielen er in de eerste helft niet zo veel te noteren. Peter van der Zanden werd rond de 25e minuut door Mark van den Berg goed op weg gestuurd, maar die schrok wat van de mogelijkheid en kreeg de bal te laat onder controle om af te ronden. In de tegenaanval kon Ruud Verstegen bij de 2e paal nog maar net corner tikken.
Na een prima aanval over veel schijven was het in de 35e minuut dan toch 2-1. De behendige nummer 11 nam recht voor het doel goed aan en schoot met rechts prima binnen. Geen kans voor de weer goed keepende Joost Eurlings. Het middenveld van Volkel zwoegde weer prima, wist met regelmaat de bal te ontfutselen, maar aanvallend lukte het minder goed om de spitsen vrij voor doel te zetten.
De gastheren hadden nu duidelijk het beste van het spel en waren moeilijk af te stoppen als ze van links naar rechts openden en omgekeerd. Volkel moest alle zeilen bijzetten om de derde treffer te verhinderen. Net voor rust lukte dat niet meer en werd mooi de 3-1 aangetekend.
De trouwe supporters uit Volkel geloofden niet dat Volkel het tij nog zou kunnen keren, omdat Mierlo Hout een klasse beter oogde.

Met Randy van de Burgt voor de zieke Bart van Lamoen begon Volkel weer fris en vol goede moed aan de tweede helft.

De gastheren kopten al meteen op de lat maar na 7 minuten kwam Volkel verrassend terug in de wedstrijd toen Ruud Verstegen een vrije trap op 20 meter recht voor het doel uitstekend ineens over de weer iets voor zijn doel staande keeper heen schoot: 3-2. Een minuut of zes later werd het nog mooier voor Volkel en de supporters wreven hun ogen even uit.

Mierlo Hout speelde terug op hun keeper en die trapte recht in de voeten van Gijs Verkuijlen, die weer ijzig kalm bleef en beheerst binnen schoof in de rechter benedenhoek: 3-3. Wie had dat durven denken. En de stand bleef geruime tijd staan. Volkel drukte meer haar stempel op de wedstrijd en Mierlo Hout liet niet veel meer zien. Lars Bongers kwam na een kwartier voor Peter van der Zanden in het veld.

Volkel drong meer aan en schiep zich kleinen kansjes, maar stuitte steeds weer op de verdediging. In de afwerking moest het teveel van de beter in vorm rakende Gijs Verkuijlen alleen komen. Een kwartier voor tijd gooide Mierlo Hout er echter nog een goeie aanval uit en de bal was volgens de scheidsrechter de doellijn gepasseerd, toen die werd weggewerkt door een Volkelse verdediger. Jammer voor Volkel maar nog steeds eigenlijk wel verdiend gezien het spel over de hele wedstrijd.

Een minuut of 8 voor tijd was het weer Gijs Verkuijlen die de gelijkmaker binnenschoot, nadat hij zich prima door de defensie had geslalomd, maar hij werd teruggefloten voor buitenspel.
Volkel toonde echter over veel inzet en veerkracht te beschikken en ook te kunnen scoren. Dat mag vertrouwen geven voor de komende wedstrijden tegen ploegen die dit seizoen ook nog geen hoogvlieger zijn gebleken. Een nipte nederlaag die perspectief biedt zeker als iedereen weer beschikbaar is.