Het Eindsignaal

Op 24 november hebben we als voetbalclub het jubileumjaar voor de senioren afgesloten met een reünie voor (oud) leden, de grote rksv Volkel loterij, de presentatie van het jubileumboek en ter afsluiting een gezellige feestavond tot in de kleine uurtjes. Tussen kerst en nieuwjaar volgt nog het slotoffensief, het zaalvoetbaltoernooi voor de jeugd in sporthal de wervel. Dit is de laatste activiteit in het kader van 75 jaar rksv Volkel.

Aan het begin van dit jaar is al gestart met de voorbereidingen voor deze afsluitende dag. Een aantal mensen is begonnen met het schrijven en het verzamelen van informatie en foto’s voor het jubileumboek, weer anderen zijn begonnen met het voorbereiden van de grote jubileumloterij, waarvoor het gehele seizoen al gratis lootjes zijn uitgedeeld, onze technische mensen hebben al voorbereidingen getroffen voor het dichtmaken van het afdak, waarvoor speciale paneelplaten zijn gemaakt, en een andere groep heeft de oud-leden benaderd via o.a. oude elftalfoto’s. En dan hebben we uiteraard nog al bestaande organisatietalenten die de kantine, de muziek, de catering (friettent etc!!) geregeld hebben. En uiteraard is het oude fotoarchief tevoorschijn gehaald. Er zijn 600 uitnodigingen gestuurd en/of rondgebracht, er zijn honderden mails verstuurd, 2500 lootjes gedrukt en uitgedeeld, en tientallen fotoboeken afgestoft en uitgestald in de bestuurskamer. En wat het belangrijkste is; Veel leden en oud leden hebben tijd vrij gemaakt om van deze dag een mooie en gezellige afsluiting van de reünie te maken. Als bestuur en jubileumcommissie zijn wij blij met deze grote opkomst en de gezellige invulling van deze dag. Opvallend was de opkomst van alle leeftijdscategorieën, jong en oud was vertegenwoordigd. Kortom, in onze ogen een mooie afsluiting van 75 jaar rksv Volkel.

De dag werd geopend door onze voorzitter Pierre Hutjens en de voorzitter van de jubileumcommissie Dirk Verwijst. Na deze opening konden de in grote getallen opgekomen oud-leden hun oude voetbalmaatjes opzoeken en bijkletsen over verleden en heden. Tijdens de reünie zijn er foto’s gemaakt van de aanwezigen van diverse elftallen die in het verleden samen gespeeld hebben. De foto’s zijn te zien op onze website. Van sommige elftallen van jaren geleden was bijna iedereen aanwezig. Peter Zwaans die de regie van de reünie in handen had kon tevreden vaststellen dat vele oudgedienden, spelers, trainers bestuurders en vrijwilligers waren komen opdagen. Tijdens de reünie werd nog het spel rode kaart-gele kaart gespeeld, waarbij Johnnie Verstegen op zijn eigen komische wijze de (voetbal) vragen de zaal inslingerde. Met het opsteken van een gele of een rode kaart kon eenieder zijn antwoord bepalen. Uiteindelijk was Ria v. d. Hoogen de gelukkige winnaar, John Reijnen was een goede tweede.

Tijdens deze middag was er ook veel belangstelling voor de vele fotoboeken die in de bestuurskamer waren uitgestald. Steeds waren er mensen aanwezig om te zoeken naar elftalfoto’s soms decennia geleden. Ook de pers kwam nog even kijken, wat resulteerde in een reportage op kliknieuws en een interview dat daags erop in het Brabants Dagblad werd gepubliceerd.

Bij de reünie kwam ook Gerard Gerrits zijn opwachting maken. Met vele anekdotes uit het verleden wist hij het publiek te vermaken. Diverse oud-medespelers werden als typetjes weggezet, of soms in een lied bezongen.

Na afloop van het reünie-gedeelte was het de beurt aan Geert Biesterbos voor de presentatie van het boek dat ter gelegenheid van het jubileum was gemaakt. Een boek met een stukje historie (vooral over de laatste 25 jaar) en een aantal interviews, columns en vele foto’s. Een mooi naslagwerk met een professionele opmaak en vormgeving. Elders in het clubblad staat meer over het boek beschreven.

Rond zeven uur was het de beurt aan Hans van de Locht, hij mocht een aanvang maken met de grote jubileumloterij. Gedurende het gehele jaar waren bij diverse activiteiten van de club gratis loten uitgereikt. Eenieder die aanwezig was met zijn lot maakte kans op een van de mooie prijzen. Dit was ook te merken, want voor aanvang van de loterij stroomden de mensen binnen en was de kantine al snel bomvol. De hoofdprijs, een reis naar Euro-Disney ging naar Gerald Riepe. De tweede prijs - een tablet - belandde bij Nancy van Rijbroek-van Os, Adri van Oort mocht zich opmaken voor de ballonvaart en Pascal van Os won de overnachting in Maastricht. Birgit Laurense sleepte het jaarabonnement op de V.I. in de wacht en Marijn Verwegen was de laatste winnaar met het rksv Volkel pakket.

Na de loterij werd het jubileumjaar afgesloten door Dirk en Pierre. We kunnen terugzien op een mooi jaar met vele activiteiten met als hoogtepunt het feestweekend in de grote tent. Met dank aan alle vrijwilligers en medewerkers werd het officiële gedeelte afgerond en kijken we nog vooruit naar “het slotoffensief”, het zaalvoetbaltoernooi voor de jeugd tussen kerst en nieuwjaar.

Als afsluiting van het geheel konden we gaan beginnen aan de feestavond, waarbij de kantine mooi vol zat, jong en oud was aanwezig. De mensen achter de bar stonden op scherp, de discotheek werd opgestart en de friettent op het buitenterrein had z’n vet goed op temperatuur. Kortom alle ingrediënten voor een mooie feestavond waren aanwezig. En een gezellig feest is het ook geworden, een mooie afsluiting van dit feestjaar dat tot in de kleine uurtjes voortduurde.

Als laatste wil ik namens het bestuur en alle leden van de voetbalclub de mannen van de jubileumcommissie bedanken voor de vele vrije tijd die ze hebben gestoken in dit succesvolle jubileumjaar. Ze hebben een puike prestatie neergezet.