Volkel zet grote stap naar volgende ronde nacompetitie: 0-3

Volkel mocht de 1e uitwedstrijd van deze promotienacompetitie starten in Limburg, uit bij Blerick. Het in grote getale meegereisde Volkelse publiek moest tot de 2e helft en op een rode kaart voor een Blerick speler wachten op doelpunten. 0-1 door Jeroen vd Laar en invallers Gijs Verkuijlen en Theo Peerenboom beslisten de terugwedstrijd in principe ook al: 0-2 en 0-3.

Volkel startte met dezelfde opstelling als tijdens de seizoensafsluiting 2 weken terug tegen Nulandia. Blerick leek in de beginfase te schrikken van het felle afjagen door de Volkelse spelers en had even tijd nodig in zijn spel te komen.

Het Limburgse veld was knoeperhard met hier en daar wat wit zand om kuilen op de vullen, de bal stuiterde veel en moest elke keer eerst onder controle worden gebracht voor er verder gespeeld kon worden. In de 11e minuut de eerste doelpoging van Blerick, maar het schot zag er vanaf de kant gevaarlijker uit dan het was, keeper Tomek Kuijpers keek de bal naast. De speelstijl van Blerick werd duidelijk: voorin een spits met een neusje voor de goal (25 doelpunten dit seizoen), rondom hem een snelle buitenspeler en daarachter een veel diepgaande nummer 10. De rest van de ploeg stond vooral opgesteld om tegen te houden en vooral om de Volkel spelers proberen verbaal en fysiek uit de wedstrijd te krijgen.
Rob van der Zanden stond in de mandekking tegenover eerder genoemde buitenspeler met nummer 12 en vanaf de 1e seconde werd deze door Vd Zanden afgejaagd.

Elk duel was voor de Volkelse rechtsback waardoor de Blerickse spits niet bereikt kon worden. Na een kwartier kwam deze nummer 12 toch eenmaal goed door alleen kon zijn steekpass gelukkig voor Volkel onderschept worden door de oplettende Roy van Hinthum.
5 minuten later een goede actie door het midden via Rik Verwijst, die 3 Limburgers zijn hielen liet zien. Hij leek rond of in de 16 geblokkeerd te worden door een verdediger, maar de scheidsrechter van vanmiddag zag er niets in. Dan in de 28e minuut de eerste grote Volkelse kans, Stijn van Cuijk werd goed weggestuurd. Helaas voor het wel over rechts dus moest hij eerst nog eens kappen om de bal voor zijn sterke linker te krijgen, jammer genoeg viel de bal net niet goed uit en was de kans verkeken, midden in de 16 van Blerick.

De teruggelegde bal in deze zelfde aanval werd door Roy van Hinthum in de handen van de Limburgse keeper geschoten. 2 minuten later een schietkans van Rik Verwijst aan de rechterkant van het veld, helaas verdween zijn schot in het zijnet. In de 37e minuut weer een soortgelijke actie van Rik Verwijst waarbij hij weer onreglementair afgestopt leek te worden, maar wederom geen penalty voor Volkel.

De wedstrijd werd hier en daar wat grimmiger, dit resulteerde onder andere in een gele kaart voor de rechtsback van Blerick. Verdedigende middenvelder Robert Willemse stond hiervoor ondertussen ook op de nominatie na een enkele keren doorlopen op enkels en blijven zaniken op de scheidsrechter. Net voor rust leek er nog een kans te komen via Jeroen vd Laar rond het 16 meter gebied van Blerick, maar net als Verwijst eerder werd ook hij via een blok van een verdediger tegengehouden.

Van deze 3 keren had toch wel zeker 1 keer de bal op de stip of op de 16 gelegd mogen worden.
Na rust was iedereen maar net terug op zijn plek toen eerder genoemde Willemse mocht gaan douchen. Tijdens een dood spelmoment ergerde hij zich blijkbaar aan tegenstander Rob vd Zanden en vond het nodig zijn elleboog bij vd Zanden in zijn gezicht te planten.

Gelukkig voor Volkel zag de (neutrale) grensrechter dit precies gebeuren en werd de rode kaart getrokken. In hetzelfde opstootje een gele kaart voor Volkel-verdediger Peter vd Zanden.
De rode kaart pakte goed uit, want 5 minuten later was er de voorsprong voor Volkel. Na goed doorzetten over links door Roy van Hintum werd de bal strak voorgegeven. Na bij de 1e paal nog te worden gemist, kon de inlopende Jeroen vd Laar alsnog intikken: 0-1.
Blerick bleef op zijn eigen manier spelen: proberen Volkel uit de tent te lokken (wat juist de nummer 6 van Blerick geel opleverde) en via lange ballen op de zojuist ingevallen 2 meter lange spits, die de Limburgse topscorer verving welke vandaag geen voet aan de grond kreeg tegen de sterke Volkelse verdediging.
In de 70e minuut een wissel aan Volkel-zijde: Ruud Boyon mocht Peter vd Zanden komen vervangen.

Echte kansen waren er een tijd niet te noteren, alleen enkele schoten van afstand van de Volkelse spelers. Blerick is de 2e helft niet meer bij het doel van Tomek Kuijpers geweest. Veel trainers vinden een 1-0 voorsprong in een uitwedstrijd voldoende en gaan juist verdedigend wisselen, maar dat was niet het idee van Volkel-trainer William vd Steen: hij bracht Theo Peerenboom en Gijs Verkuijlen met maar 1 opdracht: die 2-0 maken!
In blessuretijd was het dan zover: in een snelle uitbraak werd Verkuijlen goed diepgestuurd het 16 meter gebied in en zonder te twijfelen werkte hij hard in het dak van het doel af: 0-2. Het Volkelse gejuich klonk nog na en nog niet iedereen op het veld had zijn posities ingenomen of er kon weer gejuicht worden: dezelfde Verkuijlen werd weer perfect weggestuurd, nu iets verder naar rechts. Hij besloot dan ook niet voor eigen succes te gaan, maar de volledig vrijstaande Theo Peerenboom aan te spelen en voor het was het een koud kunstje de 0-3 aan te tekenen.
Een zeer goede uitgangspositie voor Volkel, dat Blerick op Pinkstermaandag thuis ontvangt voor de terugwedstrijd. Als de vorm van de afgelopen weken behouden blijft, mag dit geen moeilijkheden op gaan leveren. De andere 1e “halve finale” is door FC Uden gewonnen uit in Siebengewald, dus wie weet over een tijdje weer de derby! Maar eerst maandag deze voorsprong zien te verdedigen.