Zaterdag, 27 april 2024

Rhode terechte winnaar tegen slordig Volkel

Er ging veel fout bij Volkel. Of het door het natte, gladde veld en de wind kwam weten we niet, maar Rhode had er minder last van, speelde beter en won terecht met 2-1. Hoe hard het waaide werd in de 3e minuut al duidelijk. De Rhode spits werd weggestuurd, Ruud Verstegen kwam er goed tussen, maar moest de bal wel ten koste van een corner wegwerken. Dacht iedereen. Maar de bal ging omhoog, richting de achterlijn, maar net ervoor waaide hij weer doodleuk het veld in, wat nog een lastige situatie opleverde in de Volkelse 16.

Vanaf het begin had Volkel de bal, wat nog geen kansen opleverde. Tot de 14e minuut. Een goede individuele actie op rechts van Rik Verwijst eindigde met een strakke voorzet van dezelfde Verwijst. Niemand stond voor de goal om in te tikken, nadat de Rhode keeper moest lossen. Wel werd de bal matig weggewerkt, recht in de voeten van Stijn van Cuijk. Hij krulde de bal prachtig vanaf een meter of 20 in de kruising: 0-1. Tot nu leek het een mooie middag voor Volkel te worden. Ook eindelijk weer een doelpunt na 2 doelpuntloze wedstrijden op rij. Toch ging vanaf dat moment veel mis bij Volkel, duels werden niet gewonnen, slordig balverlies en verkeerde keuzes.

Het was wachten op de gelijkmaker en die viel dan ook 5 minuten later. Een domme Volkelse overtreding rond de eigen 16 leverde een vrije trap voor Rhode op. De Rhodense rechtsback stelde zich achter de bal om deze vervolgens prachtig, via de handen van Jacobs, in de kruising te schieten: 1-1.
6 minuten hierna leek Volkel weer de voorsprong te pakken, Roy van Hinthum werkte mooi af na een prachtige crossbal van Ruud Verstegen. Toch reageerde de Rhodense grensrechter direct door te vlaggen en werd de goal, waarschijnlijk terecht, afgekeurd. In de 32e minuut mocht Van Cuijk alleen op de Rhodense doelman af, in plaats van breed leggen op de meegelopen Ruud Boyon, besloot Van Cuijk zelf te schieten. Op zich een goede keuze, helaas voor hem stuitte de bal op moment van schieten op, waardoor deze ruim naast het doel verdween.
Zoals vaker gaat ie er aan de andere kant dan wel in, nu ook: Een voorzet vanaf de rechterkant werd perfect door de Rhode spits binnengekopt. Een goede goal, van de constant sleurende Rhodense aanvaller, die met Tim Stewart een technisch en gevaarlijk aanvalsduo vormde. Een belangrijke goal, net voor rust.
De 2e helft liet Rhode zien dat het niet voor niets bovenaan staat. Op elke positie had men wel een goede voetballer staan, waar met goed combinatievoetbal snel het eerder genoemd spitsenduo werd gezocht. Volkel liet juist niet de juiste vorm zien vandaag, met erg vaak de verkeerde keuzes. Er werd geschoten waar een bal breed moest worden gelegd en andersom, passes over 10 meter kwamen niet aan, of juist op knie hoogte. Het zat er vandaag gewoon niet in de 2e helft.
Rhode bleef gevaarlijk, vooral uit de strak indraaiende corners en vrije trappen van beide zijden. Volkel doelman Jacobs keepte een zeer sterke wedstrijd, anders was de uitslag vermoedelijk nog wat hoger uitgevallen. In de 70e minuut moest hij zijn goal uitkomen, toen 1 van de Rhode aanvallers op het Volkel doel afmocht. Ook dit werd weer goed opgelost door de Volkel doelman. In de 78e en 85e minuut 2 wissels aan Volkel zijde. Rick van Hinthum kwam voor de, vandaag ongelukkig spelende, Bob Linders. En Daan Wijdeven voor de moegestreden en vandaag, als een van de weinige, goed spelende Ruud Boyon. Van Hinthum ging in de spits naast Luuk vd Elzen spelen, Wijdeven op de positie van Jeroen vd Laar, die een plekje doorschoof naar het middenveld.
Meteen hierna de laatste kans voor Volkel, na een vrije trap van Van Cuijk, die in de 16 van Rhode bleef ‘hangen’, helaas voor het in grote getale aanwezige Volkelse publiek verdween de bal in de handen van de Rhode keeper.

Er werden nog enkele minuten door gespeeld na wat blessure gevallen en ballen die de parkeerplaats op werden getrapt, maar hierin viel voor beide ploegen niets meer te noteren en kon Rhode de wedstrijd vrij gemakkelijk uitspelen. Volgende week een vrije dag voor Volkel, waarna de week erna de derby tegen FC Uden in Volkel plaats gaat vinden.